Sådan optimerer du din hjemmeside til AI og søgemaskiner
- janniegejl
- 17. sep.
- 3 min læsning
Opdateret: 24. sep.

"Vi spørger Google” er blevet til ”Vi spørger Chattie”, eller hvilket kælenavn du nu har givet din ChatGPT, men hvor stiller det dig, som har en hjemmeside eller webshop?
Tiden hvor en annonce i den lokale avis og word-of-mouth var virksomheders primære reklamesøjle er for længst forbi. Bevares; vi reagerer stadig kraftigt på anbefalinger fra andre hen over frokostbordet eller fodboldkampen, men du kommer ikke udenom søgemaskinernes magt, når du gerne vil findes.
Vi har igennem en årrække talt om organisk og betalt SEO – og nu melder AI sig på banen. Gør det mon en forskel for din måde at skabe indhold?
I store træk skal du jo egentlig blot fortsætte med at skabe godt indhold, som rammer din målgruppe. Men der er selvfølgelig en række ting, som det er en klar fordel at tænke over, når du skaber content og gerne vil findes. Lad os se nærmere på det.
Skal jeg hjælpe AI til at finde mit indhold?
Der er groft sagt to forskellige typer AI:
Klassiske sprogmodeller som fx ChatGPT uden internetadgang. Denne type AI er trænet på store mængder tekstdata og vil svare ud fra den viden. Det betyder også, at de ikke kan læse dit site i realtid (og på den måde fange nyt indhold fra din hjemmeside), medmindre du bruger en version med browsing aktiveret.
Søgemaskinebaserede AI’er som fx Bing Chat og Google SGE). Denne type AI crawler hjemmesiderne for data, som vi kender det fra gængse søgemaskiner og kan altså finde dit indhold direkte fra sitet.
Med dette har du næsten også svaret: At gøre dit indhold klar til SEO og AI lægger sig tæt op ad hinanden, så hvorfor ikke tilgodese begge, når du er i gang?
Fem steps til at blive fundet af søgemaskiner og AI
Lad os se nærmere på det i fem enkle steps:
Kend din målgruppe
Det er den gode gamle på tværs af alt kommunikation: Hvem er dine besøgende og hvilket problem hjælper du dem med at løse? Brug de data, du har tilgængelig for at understøtte din formodning
Skab struktur
Både søgemaskiner og AI elsker, når du skaber god struktur på dit site med brug af H1, H2, H3 og punktlister – og det samme gør det menneskelige øje. Vi er selvfølgelig ret ligeglade med de tekniske betegnelser, men i praksis er en overskuelig struktur et plus for alle dem, du ønsker, benytter din hjemmeside.
Meta er vigtig
Du kender alle de der små steder, hvor du kan skrive metatekster og alt-tekster til billeder. Sørg for at bruge dem. Det hjælper søgemaskiner og AI til at forstå dit indhold.
Skriv klart og præcist
Brug korte sætninger og et enkelt sprog – og lad det vigtigste stå først. Sørg for at inkludere fakta og relevante søgefraser, så både søgemaskiner og AI har størst mulighed for at finde de ord, som din målgruppe bruger i deres søgning.
Tilføj en FAQ
Søgemaskiner får ofte stillet spørgsmål af brugerne, så hvis du tilføjer en FAQ på din hjemmeside med tydelige og brugbare spørgsmål og svar, gør du det nemt for både søgemaskiner og AI at finde nøjagtige søgefraser og konkrete svar. Samtidig, er det også et nemt opslagsværk for dine hjemmesidebrugere.
Kort opsummeret – det betyder ændringer for dig!
AI ændrer ikke på grundreglerne for godt indhold – men det stiller (større) krav til klarhed og struktur. Hvis du skriver med din målgruppe for øje, gør teksterne lette at læse og giver svar på de spørgsmål, kunderne stiller, er du godt på vej.
Det er ikke raketvidenskab, men sund sund content-fornuft: Skriv enkelt, struktureret og målrettet. Så skal kunderne nok finde dig via søgemaskiner – også når søgningen sker gennem AI-baserede løsninger.




